FALSAFAH PENDIDIKAN
KEBANGSAAN
Pendidikan di Malaysia adalah suatu
usaha berterusan ke arah memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh
dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi
intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada
Tuhan. Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan warga negara Malaysia yang
berilmu, berpengetahuan, berketerampilan, berakhlak, mulia, bertanggungjawab
dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap
keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.
PENDAHULUAN
Dokumen Standard Prestasi bagi mata
pelajaran Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dibina sebagai panduan untuk
guru menambahbaik Pentaksiran Sekolah sejajar dengan pelaksanaan Pentaksiran
Rujukan Standard.
Pentaksiran Rujukan Standard
merupakan proses mendapatkan maklumat tentang sejauh mana murid tahu dan boleh
buat atau telah menguasai apa yang dipelajari mengikut tahap-tahap pencapaian
seperti yang dihasratkan oleh kurikulum mata pelajaran ini.
Adalah diharapkan dokumen ini dapat
memberi maklumat yang lengkap dan tepat kepada guru tentang hasrat Falsafah
Pendidikan Kebangsaan yang menekankan tentang pembinaan modal insan yang
berteraskan kepada pembangunan jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial.
MATLAMAT KURIKULUM
Matlamat Pendidikan Islam adalah untuk melahirkan muslim yang berilmu,
beriman, berketerampilan, beramal soleh dan berakhlak mulia berdasarkan
al-Quran dan al-Sunnah supaya menjadi hamba dan khalifah Allah yang bertakwa
serta menyumbang ke arah mempertingkatkan tamadun bangsa dan negara serta
berjaya di dunia dan akhirat.
OBJEKTIF KURIKULUM
Murid yang mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran melalui Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR) Pendidikan Islam berkebolehan;
i.
Membaca surah-surah terpilih daripada
al Quran dengan betul dan bertajwid serta mengamalkan pembacaannya dalam
kehidupan seharian;
ii. Menghafaz
surah-surah terpilih daripada al Quran untuk bacaan dalam solat dan ibadat
harian;
iii. Memahami maksud
beberapa surah terpilih untuk diamalkan dan dihayati pengajarannya;
iv. Membaca dan
memahami hadis-hadis terpilih untuk diamalkan dan dihayati pengajarannya;
v. Memahami dan
meyakini asas-asas akidah sebagai pegangan dan benteng dalam kehidupan
beragama;
vi. Memahami dan
mengamalkan asas ibadah sebagai memenuhi tuntutan fardu ‘ain dan fardu kifayah
;
vii. Memahami dan
mengambil iktibar daripada sirah
Rasulullah s.a.w. serta menghayati dan mengamal sunnah baginda;
viii. Memahami,
mengamalkan dan menghayati nilai-nilai akhlak dalam kehidupan seharian; dan
ix.
Membaca
dan menulis jawi serta mencintainya sebagai warisan budaya bangsa.
TAFSIRAN
o Band ialah satu label yang digunakan untuk menunjukkan tanda
aras tertentu yang disusun secara heirarki digunakan bagi tujuan pelaporan
individu.
o Standard ialah satu pernyataan tentang
sesuatu domain merujuk kepada tanda aras tertentu dan bersifat generik bagi
memberi gambaran holistik tentang individu.
o Standard Prestasi ialah pernyataan tentang tahap perkembangan
pembelajaran murid yang diukur berdasarkan standard dan menunjukkan di mana
kedudukan murid dalam perkembangan atau
kemajuan pembelajarannya. Perkembangan dalam standard itu terbahagi kepada dua
iaitu perkembangan secara mendatar (konstruk) dan perkembangan menegak (band).
Pertumbuhan murid dijelaskan dengan satu dengan lebih qualifier menggunakan
perkataan atau rangkaikata yang betul menggambarkan standard dalam bentuk hasil
pembelajaran.
o Deskriptor ialah pernyataan yang menerangkan
apa yang murid tahu dan boleh buat berdasarkan standard di mana kuaiti boleh ditaksir dan
dicapai.
o Evidens
Murid : Pernyataan yang menerangkan tentang
bagaimana murid melaksanakan apa yang
dia tahu
dan boleh buat berdasarkan deskriptor.
Instrumen : Bahan atau apa-apa bentuk bukti yang
dapat ditunjukkan oleh murid yang
melaksanakan sesuatu tugasan dalam bentuk produk atau
proses seperti foto, grafik, artifak,
laporan dan lain-lain.
o Instrumen ialah alat yang digunakan untuk menguji
penguasaan atau pencapaian murid bagi sesuatu domain seperti ujian bertulis,
ujian secara lisan, demonstrasi, ujian amali.
TAFSIRAN
BAND
BAND
|
PERNYATAAN BAND
|
TAFSIRAN
|
6
|
TAHU, FAHAM DAN BOLEH BUAT DENGAN BERADAB MITHALI
|
Murid mampu menzahirkan idea yang
kreatif dan inovatif. Mempunyai
keupayaan membuat keputusan untuk mengadaptasikan permintaan serta cabaran
dalam kehidupan seharian serta boleh berbicara untuk mendapatkan dan
menyampaikan maklumat menggunakan ayat yang sesuai secara bertatasusila dan
menjadi contoh secara tekal.
|
5
|
TAHU, FAHAM DAN BOLEH BUAT DENGAN BERADAB TERPUJI
|
Murid melaksanakan sesuatu kemahiran pada situasi baru
dengan mengikut prosedur atau secara sistematik, serta tekal dan bersikap
positif.
|
4
|
TAHU, FAHAM DAN BOLEH BUAT DENGAN BERADAB
|
Murid melaksanakan sesuatu kemahiran dengan beradab,
iaitu mengikut prosedur atau secara sistematik.
|
3
|
TAHU, FAHAM DAN BOLEH BUAT
|
Murid menggunakan pengetahuan untuk melaksanakan
sesuatu kemahiran pada suatu situasi.
|
2
|
TAHU DAN FAHAM
|
Murid menunjukkan kefahaman untuk menukar bentuk
komunikasi atau menterjemah serta menjelaskan apa yang telah dipelajari.
|
1.
|
TAHU
|
Murid tahu perkara asas, atau boleh melakukan kemahiran
asas atau memberi respons terhadap perkara yang asas.
|
PERNYATAAN STANDARD PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 2
Band
|
Pernyataan Standard
|
6
Tahu, Faham dan
Boleh Buat dengan Beradab Mithali
|
Mahir membaca al-Quran dan hadis terpilih, menghafaz
surah-surah hafazan dengan sempurna, menghayati akidah dan sirah Rasulullah
SAW, mengamalkan ibadah dan adab dalam kehidupan harian serta mahir membaca
dan menulis jawi.
|
5
Tahu, Faham dan
Boleh Buat dengan Beradab Terpuji
|
Mengaplikasi kemahiran membaca al-Quran dan hadis
terpilih, menghafaz surah-surah hafazan dengan betul, menghayati asas akidah
dan sirah Rasulullah SAW, mengaplikasi ibadah dan adab serta mampu membaca
dan menulis jawi dengan baik.
|
4
Tahu, Faham dan
Boleh Buat dengan Beradab
|
Mempamerkan
kemahiran membaca al-Quran, hadis terpilih, menghafaz surah-surah hafazan,
menghayati asas akidah, sirah Rasulullah SAW, melaksanakan ibadah, adab
tertentu serta mampu membaca dan menulis jawi.
|
3
Tahu, Faham dan
Boleh Buat
|
Mempamerkan kebolehan asas membaca al Quran dan hadis
terpilih, menghafaz surah-surah hafazan, melakukan asas ibadah, adab,
memahami asas akidah, sirah Rasululllah SAW serta boleh membaca dan menulis
asas jawi.
|
2
Tahu, Faham
|
Memahami asas bacaan al Quran, hadis terpilih,
menghafaz surah-surah tertentu, memahami asas akidah, ibadah, adab, sirah
Rasululllah SAW dan jawi.
|
1
Tahu
|
Mengetahui asas membaca al-Quran, Hadis terpilih,
menghafaz surah tertentu, mengetahui asas akidah, ibadah, adab, sirah
Rasululllah SAW dan jawi.
|
PETUNJUK PRESTASI PENDIDIKAN ISLAM TAHUN 2
BAND
|
PERNYATAAN STANDARD
|
DESKRIPTOR
|
EVIDENS
|
Band 1
Tahu
|
Mengetahui asas membaca al-Quran,
Hadis terpilih, menghafaz surah tertentu, mengetahui asas akidah, ibadah,
adab, sirah Rasululllah SAW dan jawi
.
|
TILAWAH
QURAN
B1D1
Boleh
membaca surah al Kafirun.
|
B1D1E1
Membaca kalimah dan potongan ayat dalam surah al
Kafirun.
|
B1D2
Boleh
membaca surah al Kauthar.
|
B1D2E1
Membaca kalimah dan potongan ayat dalam surah al
Kauthar.
|
||
B1D3
Boleh
membaca surah al Ma’un.
|
B1D3E1
Membaca kalimah dan potongan ayat dalam surah al Ma’un.
|
||
B1D4
Boleh
membaca surah Quraisy.
|
B1D4E1
Membaca
kalimah dan potongan ayat dalam surah Quraisy.
|
||
HAFAZAN
B1D5
Boleh
menghafaz surah al Kafirun.
|
B1D5E1
Membaca dan
menghafaz kalimah dan potongan ayat dalam surah al Kafirun.
|
||
B1D6
Boleh
menghafaz surah al Kauthar.
|
B1D6E1
Membaca dan menghafaz kalimah dan potongan ayat dalam
surah al Kauthar.
|
||
B1D7
Boleh
menghafazsurah al Ma’un.
|
B1D7E1
Membaca dan menghafaz kalimah dan potongan ayat dalam
surah al Ma’un.
|
||
B1D8
Boleh
menghafaz
urah
Quraisy.
|
B1D8E1
Membaca
dan menghafaz kalimah dan potongan ayat dalam surah Quraisy.
|
||
AKIDAH
B1D9
Boleh
mengetahui konsep beriman kepada malaikat.
|
B1D9E1
Menyebut
pengertian malaikat.
B1D9E2
Menyatakan
hukum mempercayai wujudnya malaikat.
|
||
B1D10
Boleh mengetahui konsep beriman kepada
rasul.
|
B1D10E1
Menyebut pengertian rasul dan nabi.
B1D10E2
Menyatakan hukum beriman kepada rasul dan nabi.
|
||
B1D11
Boleh mengetahui sifat-sifat Allah
-
Allah bersifat Wujud
-
Allah bersifat Qidam
|
B1D11E1
Menyebut
pengertian sifat Wujud Allah SWT.
B1D11E2
Menyatakan hukum beriman kepada sifat Wujud Allah SWT.
B1D11E3
Menyebut pengertian sifat Qidam Allah SWT
B1D11E4
Menyatakan hukum beriman kepada sifat Qidam Allah SWT.
|
||
B1D12
Boleh
mengetahui pengertian :
-
Al Rahman dan Al Rahim
-
Al ‘Afu dan Al Ghafur
-
Al Karim
|
B1D12E1
Menyebut
pengertian Al Rahman dan Al Rahim.
B1D12E2
Menyebut pengertian Al ‘Afu dan Al Ghafur.
B1D12E3
Menyebut pengertian Al Karim.
|
||
IBADAH
B1D13
Boleh
mengetahui konsep fardu ain dan fardu kifayah.
|
B1D13E1
Menyebut
pengertian fardu ain.
B1D13E2
Menyebut
pengertian fardu kifayah.
|
||
B1D14
Boleh mengetahui solat fardu.
|
B1D14E1
Menyebut pengertian solat dan hukum melakukannya.
B1D14E2
Menyebut dengan nama-nama solat fardu, waktu dan
bilangan rakaatnya.
|
||
B1D15
Boleh memahami perlakuan dalam solat.
|
B1D15E1
Menyatakan perlakuan solat.
|
||
B1D16
Boleh membaca dan menghafaz takbiratul ihram dan lafaz
niat solat.
|
B1D16E1
Membaca lafaz Takbiratul Ihram.
B1D16E2
Membaca lafaz niat solat.
|
||
B1D17
Boleh membaca dan menghafaz bacaan dalam solat.
|
B1D17E1
Membaca doa iftitah dan surah al fatihah.
B1D17E2
Membaca bacaan rukuk, iktidal dan sujud.
B1D17E3
Membaca bacaan duduk antara dua sujud dan salam.
B1D17E4
Membaca tahiyyat awal.
B1D17E5
Membaca tahiyyat akhir.
|
||
SIRAH
B1D18
Boleh mengetahui pekerjaan nabi Muhammad SAW sebelum
dilantik menjadi rasul.
|
B1D18E1
Menyebut pekerjaan nabi Muhammad SAW semasa kecil
mengikut peringkat umur.
|
||
B1D19
Boleh mengetahui sejarah perkahwinan nabi Muhammad SAW.
|
B1D19E1
Menyatakan sejarah perkahwinan nabi dengan Siti Khadijah.
|
||
B1D20
Boleh mengetahui peristiwa berkaitan Hajar Aswad.
|
B1D20E1
Menyebut
pengenalan Hajar Aswad.
|
||
ADAB
B1D21
Boleh
mengetahui adab tidur.
|
B1D21E1
Menyebut adab tidur.*
|
||
B1D22
Boleh
mengetahui adab masuk dan keluar rumah.
|
B1D22E1
Menyebut
adab masuk dan keluar rumah.*
|
||
B1D23
Boleh mengetahui adab di sekolah.
.
|
B1D23E1
Menyebut
adab di sekolah.*
* Menunjukkan
pergerakan badan seperti mengangguk dan memberi isyarat adab-adab tersebut.
|
||
|
|
JAWI
B1D24
Boleh membaca, membina dan menulis perkataan yang
terdiri daripada perkataan dua sukukata terbuka dan tertutup.
|
B1D24E1
Membaca perkataan yang terdiri daripada
perkataan dua sukukata terbuka dan tertutup dengan betul.
B1D24E2
Membina perkataan yang terdiri daripada perkataan dua sukukata
terbuka dan tertutup dengan betul.
B1D24E3
Menulis perkataan yang terdiri daripada perkataan dua sukukata
terbuka dan tertutup dengan betul.
|
B1D25
Boleh
mengenal, membaca dan menulis perkataan serapan
bahasa
Arab dan Inggeris.
|
B1D25E1
Mengenal dengan membezakan
perkataan serapan bahasa Arab dan Inggeris.
|
||
Band 2
Tahu dan Faham
|
Memahami asas bacaan al Quran, hadis terpilih,
menghafaz surah-surah tertentu, memahami asas akidah, ibadah, adab, sirah
Rasululllah SAW dan jawi.
|
BACAAN
B2D1
Boleh
membaca Surah al
Kafirun.
|
B2D1E1
Membaca ayat-ayat daripada surah al
Kafirun.
|
B2D2
Boleh membaca Surah
al Kauthar.
|
B2D2E1
Membaca
ayat-ayat daripada surah al Kauthar.
|
||
B2D3
Boleh membaca Surah
al Ma’un.
|
B2D3E1
Membaca
ayat-ayat daripada surah al Ma’un.
|
||
B2D4
Boleh
membaca Surah Quraisy.
|
B2D4E1
Membaca
ayat-ayat daripada surah Quraisy.
|
||
HAFAZAN
B2D5
Boleh menghafaz Surah al Kafirun.
|
B2D5E1
Menghafaz ayat-ayat daripada surah al Kafirun.
|
||
B2D6
Boleh menghafaz Surah al Kauthar.
|
B2D6E1
Menghafaz ayat-ayat daripada surah al Kauthar.
|
||
B2D7
Boleh menghafaz Surah al Ma’un.
|
B2D7E1
Menghafaz ayat-ayat daripada surah al Ma’un.
|
||
B2D8
Boleh
menghafaz Surah Quraisy.
|
B2D8E1
Menghafaz ayat-ayat
daripada surah Quraisy.
|
||
AKIDAH
B2D9
Boleh
memahami konsep beriman kepada malaikat.
|
B2D9E1
Menyenaraikan 10 nama malaikat.
B2D9E2
Menyatakan tugas-tugas 10 malaikat.
B2D9E3
Menyatakan dua perbezaan antara sifat malaikat dan
sifat manusia.
|
||
B2D10
Boleh memahami konsep beriman kepada rasul.
|
B2D10E1
Menyatakan nama 25 orang rasul.
B2D10E2
Menyatakan
tugas-tugas rasul.
|
||
B2D11
Boleh memahami sifat-sifat Allah
-
Allah bersifat Wujud
-
Allah bersifat Qidam
|
B2D11E1
Menyatakan bukti-bukti kewujudan Allah SWT.
B2D11E2
Menyatakan bukti-bukti Allah SWT bersifat Qidam.
|
||
B2D12
Boleh
memahami nama-nama Allah:
-
Al Rahman dan Al Rahim
-
Al ‘Afu dan Al Ghafur
-
Al Karim
|
B2D12E1
Menyatakan tanda-tanda sifat Al Rahman dan Al Rahim
Allah SWT terhadap hambaNya.
|
||
IBADAH
B2D13
Boleh memahami konsep fardu ain dan fardu kifayah.
|
B2D13E1
Menyebut contoh-contoh fardu ain dan fardu kifayah.
B2D13E2
Menyatakan perbezaan antara fardu ain dengan fardu
kifayah.
|
||
B2D14
Boleh
memahami solat fardu.
|
B2D14E1
Menerangkan
faedah mendirikan solat.
|
||
B2D15
Boleh memahami perlakuan dalam solat.
|
B2D15E1
Menyatakan perlakuan yang wajib dalam solat.
B2D15E2
Melakukan perlakuan dalam solat.
|
||
B2D16
Boleh membaca dan menghafaz takbiratul ihram dan lafaz
niat solat.
|
B2D16E1
Membaca
dan menghafaz takbiratul ihram.
B2D16E2
Membaca
dan menghafaz lafaz niat solat.
|
||
B2D17
Boleh membaca dan menghafaz bacaan dalam solat.
|
B2D17E1
Menghafaz doa iftitah dan surah al Fatihah.
B2D17E2
Menghafaz
bacaan rukuk iktidal dan sujud.
B2D17E3
Menghafaz
bacaan duduk antara dua sujud dan salam.
B2D17E4
Menghafaz bacaan tahiyyat awal.
B2D17E5
Menghafaz bacaan tahiyyat akhir.
|
||
SIRAH
B2D18
Boleh memahami faktor-faktor yang mendorong nabi Muhammad
SAW menjalankan pekerjaan sebelum dilantik menjadi rasul.
|
B2D18E1
Menyatakan faktor-faktor yang mendorong nabi Muhammad SAW menjalankan pekerjaan
sebelum dilantik menjadi rasul.
|
||
B2D19
Boleh memahami sejarah perkahwinan nabi Muhammad SAW.
|
B2D19E1
Menyebut nama anak-anak nabi Muhammad SAW .
B2D19E2
Menyebut nama-nama isteri nabi Muhammad SAW selepas
perkahwinan dengan Khadijah.
|
||
B2D20
Boleh memahami peristiwa berkaitan Hajar Aswad.
|
B2D20E1
Menyatakan suasana masyarakat Arab ketika berlakunya
peristiwa meletakkan Hajar Aswad.
B2D20E2
Menyebut
nama puak Arab yang berselisih faham tentang meletakkan Hajar Aswad.
|
||
ADAB
B2D21
Boleh memahami adab tidur.
|
B2D21E1
Menyatakan adab tidur.
|
||
B2D22
Boleh memahami adab masuk dan keluar rumah.
|
B2D22E1
Menyatakan adab
masuk dan keluar rumah.
|
||
B2D23
Boleh memahami adab di sekolah.
|
B2D23E1
Menyatakan adab di sekolah.
|
||
JAWI
B2D24
Boleh membaca, membina dan menulis perkataan yang terdiri daripada tiga sukukata terbuka dan tertutup.
|
B2D24E1
Membaca perkataan yang terdiri daripada tiga sukukata terbuka
dan tertutup dengan betul.
B2D24E2
Membina perkataan yang terdiri daripada tiga sukukata terbuka
dan tertutup dengan betul.
B2D24E3
Menulis perkataan yang terdiri daripada tiga sukukata terbuka
dan tertutup dengan betul.
|
||
|
|
B2D25
Boleh mengenal,
membaca dan menulis perkataan serapan bahasa Arab dan
Inggeris.
|
B2D25E1
Membaca perkataan serapan bahasa Arab.
B2D25E2
Menulis perkataan serapan bahasa Arab.
B2D25E3
Membaca perkataan serapan bahasa Inggeris.
B2D25E4
Menulis perkataan serapan bahasa Inggeris.
|
Band 3
Tahu, Faham dan Boleh Buat
|
Mempamerkan kebolehan asas membaca al Quran dan hadis
terpilih, menghafaz surah-surah hafazan, melakukan asas ibadah, adab,
memahami asas akidah, sirah Rasululllah SAW serta boleh membaca dan menulis
asas jawi.
|
B3D1
Boleh membaca surah al Kafirun.
|
B3D1E1
Membaca surah al Kafirun dengan betul.
|
B3D2
Boleh membaca surah al Kauthar.
|
B3D2E1
Membaca surah al Kauthar dengan betul.
|
||
B3D3
Boleh membaca Surah
al Ma’un.
|
B3D3E1
Membaca surah al Ma’un dengan betul.
|
||
B3D4
Boleh membaca surah Quraisy.
|
B3D4E1
Membaca
surah Quraisy dengan betul.
|
||
HAFAZAN
B3D5
Boleh menghafaz surah al
Kafirun.
|
B3D5E1
Menghafaz surah al Kafirun dengan betul.
|
||
B3D6
Boleh menghafaz surah al
Kauthar.
|
B3D6E1
Menghafaz surah al Kauthar dengan betul.
|
||
B3D7
Boleh menghafaz surah al Ma’un.
|
B3D7E1
Menghafaz surah al Ma’un dengan betul.
|
||
B3D8
Boleh menghafaz surah Quraisy.
|
B3D8E1
Menghafaz surah Quraisy dengan betul.
|
||
AKIDAH
B3D9
Boleh
menghayati konsep beriman kepada malaikat.
|
B3D9E1
Menerangkan kesan beriman kepada malaikat.
|
||
B3D10
Boleh menghayati konsep beriman kepada rasul.
|
B3D10E1
Menyebut cara-cara beriman kepada rasul.
B3D10E2
Menyebut sifat-sifat wajib bagi rasul.
B3D10E3
Menyebut sifat-sifat mustahil bagi rasul.
B3D10E4
Menyebut sifat harus bagi rasul.
|
||
B3D11
Boleh menghayati sifat-sifat Allah
-
Allah bersifat Wujud
|
B3D11E1
Menerangkan bukti-bukti kewujudan Allah SWT.
B3D11E2
Menerangkan kesan mempercayai kewujudan Allah SWT.
|
||
B3D12
Boleh menghayati sifat-sifat Allah
- Allah bersifat Qidam
|
B3D12E1
Menerangkan kesan beriman Allah SWT bersifat Qidam.
|
||
B3D13
Boleh menghayati nama-nama Allah
- Al Rahman
- Al Rahim
|
B3D13E1
Menyatakan bagaimana membentuk diri untuk menjadi seorang
yang pemurah.
|
||
B3D14
Boleh menghayati nama-nama Allah
-
Al ’Afu dan al
Ghafur
|
B3D14E1
Menyatakan cara memohon keampunan kepada Allah SWT.
B3D14E2
Menyatakan kesan beriman dengan sifat Al ’Afu dan al
Ghafur.
|
||
B3D15
Boleh menghayati nama-nama Allah
-
Al Karim
|
B3D15E1
Menyatakan cara-cara memuliakan Allah SWT.
B3D15E2
menyatakan kesan beriman kepada Allah SWT yang bersifat
al Karim.
|
||
IBADAH
B3D16
Boleh memahami konsep fardu ain dan fardu kifayah.
|
B3D16E1
Menyatakan faedah melakukan perkara fardu ain dan fardu
kifayah.
B3D16E2
Menyatakan akibat tidak melakukan fardu ain dan fardu
kifayah.
|
||
B3D17
Boleh
memahami dan mengamalkan solat fardu.
|
B3D17E1
Melakukan
solat fardu.
|
||
B3D18
Boleh memahami dan mengamalkan perlakuan dalam solat.
|
B3D18E1
Melakukan perlakuan dalam solat dengan betul.
|
||
B3D19
Boleh membaca dan menghafaz takbiratul ihram dan lafaz
niat solat.
|
B3D19E1
Membaca dan mengahafaz takbiratul Ihram dengan lafaz
yang betul.
B3D19E2
Menbaca dan menghafaz lafaz niat solat dengan betul.
|
||
B3D20
Boleh membaca
dan menghafaz bacaan dalam solat.
|
B3D20E1
Menghafaz doa iftitah dan surah al Fatihah dengan betul.
B3D20E2
Menghafaz bacaan rukuk, iktidal dan sujud dengan betul.
B3D20E3
Menghafaz bacaan duduk antara dua sujud dan salam
dengan betul.
B3D20E4
Menghafaz Tahiyyat awal dengan betul.
B3D20E5
Menghafaz Tahiyyat akhir dengan betul.
B3D20E6
Membaca bacaan dalam solat dengan betul ketika solat.
|
||
SIRAH
B3D21
Boleh mengambil iktibar daripada cara nabi berkerja.
|
B3D21E1
Mengamalkan dan menjadikan akhlak nabi sebagai contoh
dalam melakukan amalan seharian.
|
||
B3D22
Boleh menyatakan sejarah perkahwinan nabi Muhamad SAW.
|
B3D22E1
Menyebut sifat-sifat nabi Muhammad SAW sebagai seorang
suami.
|
||
B3D23
Boleh menyatakan peristiwa berkaitan Hajar Aswad.
|
B3D23E1
Menyebut cara rasulullah SAW menghakimi perletakan
Hajar Aswad.
|
||
ADAB
B3D24
Boleh mengamalkan adab tidur.
|
B3D24E1
Melakukan adab sebelum dan selepas bangun dari tidur.
|
||
B3D25
Boleh mengamalkan adab masuk dan keluar rumah.
|
B3D25E1
Melakukan adab masuk dan keluar rumah.
|
||
B3D26
Boleh mengamalkan adab di sekolah.
|
B3D26E1
Melakukan adab-adab di sekolah.
|
||
|
|
JAWI
B3D27
Boleh membaca, membina dan menulis perkataan yang terdiri daripada empat
atau lebih sukukata terbuka dan tertutup.
|
B3D27E1
Membaca perkataan yang terdiri daripada empat atau
lebih sukukata terbuka dan tertutup dengan betul.
B3D27E2
Membina perkataan yang terdiri daripada empat atau
lebih sukukata terbuka dan tertutup dengan betul.
B3D27E3
Menulis perkataan yang terdiri daripada empat atau
lebih sukukata terbuka dan tertutup dengan betul.
|
B3D28
Boleh
mengenal, membaca dan menulis perkataan serapan
bahasa
Arab dan Inggeris.
|
B3D28E1
Mengenal, perkataan bahasa Arab yang dikekalkan
ejaannya dengan betul.
B3D28E2
Membaca perkataan bahasa Arab yang dikekalkan
ejaannya dengan betul.
B3D28E3
Menulis perkataan bahasa Arab yang dikekalkan
ejaannya dengan betul.
B3D28E4
Mengenal bahasa Arab yang dimelayukan
dengan betul.
B3D28E5
Membaca perkataan bahasa Arab yang dimelayukan dengan
betul.
B3D28E6
Menulis perkataan bahasa Arab yang dimelayukan
dengan betul.
B3D28E7
Mengenal perkataan bahasa Inggeris yang dieja
mengikut sebutan dengan betul.
B3D28E8
Membaca perkataan bahasa Inggeris yang dieja
mengikut sebutan dengan betul.
B3D28E9
Menulis perkataan bahasa Inggeris yang dieja
mengikut sebutan dengan betul.
B3D28E10
Mengenal perkataan bahasa Inggeris yang dieja
mengikut sebutan ejaan rumi dengan betul.
B3D28E11
Membaca perkataan bahasa Inggeris yang dieja
mengikut sebutan ejaan rumi dengan betul.
B3D28E12
Menulis perkataan bahasa Inggeris yang dieja
mengikut sebutan ejaan rumi dengan betul.
|
||
Band 4
Tahu, Faham, Boleh Buat dan Beradab
|
Mempamerkan kemahiran membaca al-Quran, hadis terpilih,
menghafaz surah-surah hafazan, menghayati asas akidah, sirah Rasulullah SAW,
melaksanakan ibadah, adab tertentu serta mampu membaca dan menulis jawi.
|
BACAAN
B4D1
Boleh membaca surah al Kafirun .
|
B4D1E1
Membaca surah al Kafirun dengan bacaan yang betul dan
bertajwid.
|
B4D2
Boleh membaca surah al Kauthar.
|
B4D2E1
Membaca surah al
Kauthar dengan bacaan yang betul dan bertajwid.
|
||
B4D3
Boleh membaca Surah al Ma’un.
|
B4D3E1
Membaca surah al Ma’un dengan bacaan yang betul dan bertajwid.
|
||
B4D4
Boleh membaca surah Quraisy.
|
B4D4E1
Membaca surah Quraisy dengan bacaan
yang betul dan bertajwid.
|
||
HAFAZAN
B4D5
Boleh
menghafaz surah al Kafirun.
|
B4D5E1
Menghafaz surah
al Kafirun dengan bacaan yang betul dan bertajwid.
|
||
B4D6
Boleh
menghafaz surah al Kauthar.
|
B4D6E1
Menghafaz surah
al Kauthar dengan bacaan yang betul dan bertajwid.
|
||
B4D7
Boleh menghafaz surah al Ma’un.
|
B4D7E1
Menghafaz surah
al Ma’un dengan bacaan yang betul dan bertajwid.
|
||
B4D8
Boleh
menghafaz Surah Quraisy.
|
B4D8E1
Menghafaz surah
Quraisy dengan bacaan yang betul dan bertajwid.
|
||
IBADAH
B4D9
Boleh memahami dan mengamalkan perlakuan dalam solat .
|
B4D9E1
Melakukan perlakuan dalam solat dengan betul mengikut
urutan.
|
||
ADAB
B4D10
Boleh
mengamalkan adab tidur.
|
B4D10E1
Melakukan
adab sebelum dan selepas bangun dari tidur dengan betul.
|
||
B4D11
Boleh
mengamalkan adab masuk dan keluar rumah.
|
B4D11E1
Melakukan adab masuk dan keluar rumah dengan betul.
|
||
B4D12
Boleh
mengamalkan adab di sekolah.
|
B4D12E1
Melakukan adab di sekolah dengan betul.
|
||
JAWI
B4D13
Boleh membaca, membina dan menulis ayat daripada sukukata terbuka dan
tertutup.
|
B4D13E1
Membaca ayat yang
terdiri daripada tiga perkataan yang mengandungi sukukata terbuka dan
tertutup dengan betul.
B4D13E2
Membina ayat yang
terdiri daripada tiga perkataan yang mengandungi sukukata terbuka dan
tertutup dengan betul.
B4D13E3
Menulis ayat yang
terdiri daripada tiga perkataan yang mengandungi sukukata terbuka dan
tertutup dengan betul.
B4D13E4
Membaca ayat yang
terdiri daripada empat perkataan yang mengandungi sukukata terbuka dan
tertutup dengan betul.
B4D13E5
Membina ayat yang
terdiri daripada empat perkataan yang mengandungi sukukata terbuka dan
tertutup dengan betul.
B4D13E6
Menulis ayat yang
terdiri daripada empat perkataan yang mengandungi sukukata terbuka dan
tertutup dengan betul.
|
||
B4D14
Boleh mengenal, membaca dan menulis perkataan serapan Bahasa Arab dan Inggeris.
|
B4D14E1
Mengenal ayat
yang mengandungi perkataan serapan Bahasa Arab yang dikekalkan ejaannya
dengan betul.
B4D14E2
Membaca ayat
yang mengandungi perkataan serapan Bahasa Arab yang dikekalkan ejaannya
dengan betul.
B4D14E3
Menulis ayat
yang mengandungi perkataan serapan Bahasa Arab yang dikekalkan ejaannya
dengan betul.
B4D14E4
Mengenal ayat
yang mengandungi perkataan serapan Bahasa Arab yang dimelayukan dengan betul.
B4D14E5
Membaca ayat
yang mengandungi perkataan serapan Bahasa Arab yang dimelayukan dengan betul.
B4D14E6
Menulis ayat
yang mengandungi perkataan serapan Bahasa Arab yang dimelayukan dengan betul
B4D14E7
Mengenal ayat yang mengandungi perkataan bahasa
Inggeris yang dieja mengikut sebutan dengan betul.
B4D14E8
Membaca ayat yang mengandungi perkataan bahasa Inggeris
yang dieja mengikut sebutan dengan betul.
B4D14E9
Menulis ayat yang mengandungi perkataan bahasa Inggeris
yang dieja mengikut sebutan dengan betul.
B4D14E10
Mengenal ayat yang mengandungi perkataan bahasa
Inggeris yang dieja mengikut sebutan ejaan rumi dengan betul.
B4D14E11
Membaca ayat yang mengandungi perkataan bahasa Inggeris
yang dieja mengikut sebutan ejaan rumi dengan betul.
B4D14E12
Menulis ayat yang mengandungi perkataan bahasa Inggeris
yang dieja mengikut sebutan ejaan rumi dengan betul.
|
||
Band 5
Tahu, Faham, Boleh Buat dan BeradabTerpuji
|
Mengaplikasi kemahiran membaca al-Quran dan hadis
terpilih, menghafaz surah-surah hafazan dengan betul, menghayati asas akidah
dan sirah Rasulullah SAW, mengaplikasi ibadah dan adab serta mampu membaca
dan menulis jawi dengan baik.
|
IBADAH
B5D1
Boleh memahami dan mengamalkan perlakuan dalam solat .
|
B5D1E1
Melakukan perlakuan dalam solat mengikut urutan yang betul dan
istiqamah.
|
B5D2
Boleh membaca dan menghafaz bacaan
dalam solat.
|
B5D2E1
Membaca dan menghafaz bacaan tahiyyat awal, bacaan tahiyyat
akhir dan salam dengan betul dan istiqamah.
|
||
ADAB
B5D3
Boleh
mengamalkan adab tidur.
|
B5D3E1
Melakukan adab sebelum dan selepas bangun dari tidur dengan
betul dan istiqamah.
|
||
B5D4
Boleh
mengamalkan adab masuk dan keluar rumah.
|
B5D4E1
Melakukan adab masuk dan keluar rumah dengan betul dan
istiqamah.
|
||
B5D5
Boleh mengamalkan adab di sekolah.
|
B5D5E1
Melakukan adab di sekolah dengan betul dan istiqamah.
|
||
JAWI
B5D6
Boleh membaca, membina dan menulis ayat daripada sukukata
terbuka dan tertutup.
|
B5D6E1
Membaca ayat yang terdiri daripada lima atau lebih perkataan
yang mengandungi sukukata terbuka dan tertutup dengan betul.
B5D6E2
Membina ayat yang terdiri daripada lima atau lebih perkataan
yang mengandungi sukukata terbuka dan tertutup dengan betul.
B5D6E3
Menulis ayat yang terdiri daripada lima atau lebih perkataan
yang mengandungi sukukata terbuka dan tertutup dengan betul.
|
||
Band 6
Tahu, Faham, Boleh Buat dan
Beradab Mithali
|
Mahir membaca al-Quran dan hadis terpilih, menghafaz
surah-surah hafazan dengan sempurna, menghayati akidah dan sirah Rasulullah
SAW,Mengamalkan ibadah dan adab dalam kehidupan harian serta mahir membaca
dan menulis jawi.
|
IBADAH
B6D1
Boleh membaca dan menghafaz bacaan dalam solat.
|
B6D1E1
Melakukan
perlakuan solat serta bacaannya dengan betul dan sempurna.
|
ADAB
B6D2
Boleh
mengamalkan adab tidur.
|
B6D2E1
Melakukan adab sebelum dan selepas bangun dari tidur
dan boleh dicontohi.
|
||
B6D3
Boleh mengamalkan
adab masuk dan keluar rumah.
|
B6D3E1
Melakukan adab masuk dan keluar rumah dan boleh
dicontohi.
|
||
B6D4
Boleh
mengamalkan adab di sekolah.
|
B6D4E1
Melakukan adab di sekolah dan boleh dicontohi.
|
||
JAWI
B6D5
Boleh membaca, membina dan menulis ayat daripada
sukukata terbuka dan tertutup.
|
B6D5E1
Membaca ayat daripada rangkaikata dengan betul.
B6D5E2
Membina ayat daripada rangkaikata dengan betul.
B6D5E3
Menulis ayat daripada rangkaikata dengan betul.
|
No comments:
Post a Comment